3. díl – Pokračujeme po dlouhé pauze

Na druhý díl se psal rok 2016. Nyní se nacházíme v roce 2022 a věci se daly do pohybu po všech stránkách, ale co vnímám jako největší posun, tak to je „plnotučné“ nastartování prací na klubovém kolejišti. Prostory klubovny nám nyní poskytují dostatek prostoru a zázemí ro realizaci stavby. Dalo by se skoro napsat, že vlastně začínáme znovu 😊.

Takže si to nejprve shrneme jaký je současný stav.

1) rámy jsou všechny hotové – včetně „čípků“ na přesné spojení, včetně pojišťovacích spojů na delší straně segmentu

2) základní kolejový plán pro spodní lokálku a dvojkolejnou včetně obou skrytých nádraží je sjízdný

3) došlo k několika úpravám pro zvýšení spolehlivosti zejména na přechodech jednotlivých segmentů – původní přechody, kdy byly kolejové pruty pájené na hlavy šroubů se ukázaly s odstupem času, jako nedostatečné. Všechny byly nahrazeny přechodem z Cu pražců. Z Cu přažců, respektive z Cu plošek jsou řešeny všechny přechody i ve skrytých částech.

– původní kolejový plán doznal množství změn, ale koncept zůstal zachován. Stanice na spodní lokálkové trati se zjednodušila. V původním návrhu by se problematicky realizovaly ostatní komunikace (silnice, cesty, apod).

– terénní uspořádání se přizpůsobilo změnám v kolejovém plánu, ale i v nových myšlenkách a nápadech na zlepšení.

4) ovládání je pomocí PC v uspořádání TrainControler s ústřednou DR5000 a moduly od pana Krále (detekce obsazení, výhybkové dekodéry).

– provoz na lokálce + provoz horní stanice bude přes Multimouse (tady si budeme jezdit sami dle libosti)

– provoz na dvojkolejce s automatickým střídáním souprav (bez obslužný)

5) některé části už jsou velmi blízko finální podoby, techniky jsou popsány v samostatných článcích v rubrice pracovní postupy

Tak jsme v rychlosti přeskočili 6 let a můžeme pokračovat dál 😊

Další popis už bude u jednotlivých fotografií níže…

 

25.05.2022 Na první segmentu se dodělávají jednotlivé detaily (zídky kolem mostních pilířů, klasicky s použitím styroduru a postupů pro tvorbu cihlové zdi – primalex, olejovky, křídy)

01p

02p

03p

01.06.2022 – Pokračování na podjezdu (skica, jak by měl vypadat níže) a plánování galerie pod pravým zhlavím hlavní stanice (zídky klasicky s použitím styroduru a postupů pro tvorbu cihlové zdi – primalex, olejovky, křídy)

01pp 02pp 03pp 04pp

Galerie …
01g

02g

03g

21.06.2022 – Hlavní stanice – dali jsme si cíl, že po návštěvě výstavy v Pečkách se pustíme do pokládky hlavní stanice. A tak se stalo. Jako podklad jsme použili 10mm překližku s příčnými výztuhami. Vše lepeno, šroubováno. Pod koleje dáváme pásku pod UD profily. Je jednostranně lepivá, pružná a hlavně má přesně šířku pražců, takže není nutné nic dořezávat. Po nalepení pásky se z ní sloupne vrchní „igelitová“ vrstva, tak aby zůstala jen obnažená výplň. Na tu lepíme kousky oboustranné pásky. Na oboustrannou pásku už přijdou přímo lepit koleje. Podkladová páska má tendenci se lehce posouvat, pro je dobré nenechávat ji moc dlouho nezatřenou (3 dny už dělá problémy, zejména je-li trať v oblouku, což je případ naší stanice). Po zakapání Bakrylexem se to ani nehne a perfektně drží tvar. Štěrkujeme dle potřeby, buď Polákem 5223, 5233, případně z vlastních zdrojů (zakapáváme ředěným Duvilaxem).

A že není návrh stanice jednoduchá věc, dokazuje Míra a jeho „dumající“ výraz :o)

01s

Ale už to bude ono! :o)

02s

03s

04s

06s

07s

08s

17.07.2022 – Pokračujeme terénem. Propojení segmentů pomocí malé skalní pěšinky. Snaha je trochu „rozbít“ přechod mezi segmenty. Je vidět, že se skalní stěna hodně zredukovala, ale bude vypadat lépe napojení ke stanici. Navíc zde bude hodně zeleně, což pomůže ještě více rozbít skalní jednolitost.

02na

01na

A tudy povede skalní pěšina – jen pro odvážné!

04na

03na

Nejdříve se dodělalo napojení skálou k horní desce.

05na

Schody jsou z kousku styroduru, lehce se zatřou sádrou a natřou, aby vypadaly, že jsou vysekány ve skále.

06na

07na

Odvážná to žena :o)

03t

02t

01t

a už se začíná zelenit v horní stanici…

Pokračujeme na „druhé straně“ vjezdem do pravého zhlaví a přípravou podkladů pro město, které by mělo tvořit dominantu kolejiště. Zároveň chceme vyzkoušet pár nových věcí a postupů. Přechod mezi deskami nebyl úplně v rovině, nicméně s pár vrstvami dýhy se vše podařilo vyrovnat.

prechod

ds07

ds08

ds09

ds10

ds12

ds13

ds14

Uvidíme, jestli se ve finále alespoň trochu trefíme 😀

ds15

Netrefili… 😁, ale máme rozplánováno, takže můžeme vesele pokračovat. Co se týká budov, tak budou z vlastní dílny a některé, jako třeba pekařství, podle reálných předloh. Do budoucna chceme realizovat Carsystem, takže i z tohoto důvodu jsme plán města přizpůsobili (důležité, aby domy nebyly rovnoběžně s hranou kolejiště a zároveň, aby nestály na rozhraní segmentů).

31.10.2022 Vystavování v Plzni máme dávno za sebou. Před výstavou jsme však významným způsobem pokročili, což v reportáži není úplně dobře viditelné. Proto nyní přiblížíme, kde, jak a co 😊 Důležité je, že všechny koleje jsou již položeny, elektricky jezdíme do všech „koutů“. Zaměření je teď na finalizaci jednotlivých částí (i když ta je na mnoha místech stále daleko). Nicméně, polystyrénu je už opravdu pomálu, zůstává pouze pod městem a částečně pod dvojkolejkou za staniční budovou. Aktuálně se pracuje na několika místech. Ve stanici jsme se rozhodli udělat příjezd ke staniční budově přes levé zhlaví. „Vyasfaltovat“ plochu až k panelové cestě. A po vzoru z Negrelliho viaduktu udělat pod dvojkolejku portály, kde dva budou otevřené a bude v nich umístěn sklad a autoservis. Zároveň jsou dodělané opěrné zídky až k začátku galerie, kde jsou již sloupy u skály na pevno osazeny. Více na fotografiích níže…

Pravé zhlaví a falešná dvoukolejka po01

po02

po03

Další je galerie

gal_01

gal_02

gal_03

gal_04

gal_05

gal_06

gal_07

Příjezdová cesta a parkoviště vedle staniční budovy

p02

p03

p04

p05

p06

p07

p08

p09

p10

A měli jsme tady vzácnou návštěvu 😉

n01

n02

Doděláváme další a další detaily. Zejména přechody a nedodělky v napojení skal. Konečně je hotový tunelový portál na výjezdu z Podskalí a dvojkolejný portál směrem na město. Rozpracováno je dokončení obdoby Negrelliho viaduktu, ale to bude ještě spousta práce. Vše směřuje k letošní výstavě, kde bychom rádi ukázali o proti loňskému roku výrazný posun.

pre_022_01_05

pre_022_01_04

pre_022_01_03

pre_022_01_02

pre_022_01

pre_01_01